Yh­dis­tyk­sen 120 vuo­tis­juh­lan juh­la­pu­he, Jou­ni Jus­sin­nie­mi

Jouni Jussinniemen juhlapuhe (Vasemmistoliiton 2. varapuheenjohtaja)

Virtain Työväenyhdistys ry:n 120 vuotisjuhlassa 27.9.2025

”Hyvät toverit, arvoisa juhlaväki

On suuri kunnia seistä tänään täällä Virtain työväenyhdistyksen 120-vuotisjuhlassa. 120 vuotta on pitkä aika – yli vuosisata työtä paremman, oikeudenmukaisemman ja tasa-arvoisemman yhteiskunnan puolesta. Tämä yhdistys on ollut osa sitä valtavaa liikehdintää, joka on muovannut Suomea köyhästä, eriarvoisesta suuriruhtinaskunnasta hyvinvointivaltioksi.

Virtain työväenyhdistys perustettiin aikana, jolloin tavallisen ihmisen ääni ei kuulunut. Työpäivät olivat pitkiä, palkat pieniä ja ihmisten oikeudet, ja varsinkin työväestön oikeudet olivat olemattomia. Mutta ihmiset kokoontuivat yhteen – eivät alistuneet vaan järjestäytyivät. Työväentalot ja yhdistykset, kuten tämäkin, nousivat paikkakunnille ja niistä tuli koko kansan sivistys- ja kulttuurikeskuksia: täällä laulettiin, luettiin, keskusteltiin ja päätettiin omasta tulevaisuudesta.

Vuodet ovat tuoneet mukanaan monenlaisia koettelemuksia: sortovuosia, sisällissodan, pulakausia, jälleenrakennuksen, kylmän sodan ja 90-luvun laman. Täten Työväenliike on kerta toisensa jälkeen noussut taistelemaan ja on ollut ratkaiseva voima suomalaisen hyvinvointivaltion rakentamisessa. Vasemmistolainen työväenliike on ollut aikaansaamassa kansaneläke-, kansanterveydenhuolto-, sairausvakuutus-, peruskoulu-, työsuojelulainsäädäntöä – ne eivät tulleet ylhäältä lahjana, vaan taisteltiin meille yhdessä.

Vasemmistoliitto syntyi 1990-luvun alussa uuden ajan vasemmistoksi, yhdistäen työväenliikkeen perinteet ja vihreämmän, tasa-arvoisemman tulevaisuusajattelun. Tänään puolueemme on enemmän kuin koskaan puolustamassa niitä perusarvoja, joiden vuoksi työväenyhdistykset aikoinaan perustettiin: ihmisarvoista työtä, oikeudenmukaista tulonjakoa, yhdenvertaisuutta ja elinkelpoista ympäristöä työtään tekeville ihmisille.

Hyvät ystävät, meidän aikamme haasteet ovat erilaisia, mutta yhtä todellisia kuin 120 vuotta sitten. Olemme nähneet, kuinka nykyinen Orpon hallitus on vienyt meitä toiseen suuntaan: valtavia leikkauksia pienituloisilta – asumistuen romuttaminen, työttömien kurittaminen, opiskelijoiden toimeentulon heikentäminen ja työelämän turvaverkkojen purkaminen.
Hallitus puhuu uudistuksistaan ”työn kannustimina”, mutta todellisuudessa se vie ihmisiltä turvan ja lisää köyhyyttä. Kun palkansaajia, pienyrittäjiä ja tavallisia perheitä kuritetaan samaan aikaan, kun verohelpotuksia jaetaan suurituloisille ja suuryrityksille, tiedämme, että hallituksen arvovalinnat ovat väärät.

Historia on opettanut meille, että mikään hallitus ei kestä ikuisesti, jos se kääntyy tavallisia ihmisiä vastaan. Kuten ennenkin, vasemmisto nousee, järjestäytyy ja tarjoaa vaihtoehdon. Meidän tehtävämme on näyttää, että politiikka voi olla muutakin kuin leikkauksia: se voi olla panostamista koulutukseen, terveydenhuoltoon, oikeudenmukaisiin työmarkkinoihin ja ilmastonmuutoksen torjuntaan.

Kun katsomme kohti seuraavia eduskuntavaaleja, meidän on vietävä viesti kentälle: me emme hyväksy eriarvoisuuden kasvua. Me puolustamme jokaisen oikeutta ihmisarvoiseen elämään. Virtain työväenyhdistys on ollut tässä työssä mukana 120 vuotta – ja minä uskon, että sen työ jatkuu vielä seuraavatkin 120 vuotta.

Lopuksi haluan kiittää teitä kaikkia tästä juhlasta ja siitä työstä, jota te teette täällä Virroilla. Tämä liike elää teissä. Yhdessä voimme rakentaa tulevaisuuden, jossa kenenkään ei tarvitse pelätä toimeentulonsa puolesta, jossa yhteiskunta huolehtii heikoimmistaan ja jossa ihmiset voivat luottaa siihen, että politiikka palvelee kaikkia – ei vain harvoja ja rikkaita.

Kiitos ja yhdessä eteenpäin, toverit!”